Datametrix tecknar avtal med Telge AB för ny kommunikationsplattform. Migreringen av plattformen är den första i sitt slag på den svenska marknaden. Det unika är att en existerande Aastra telefonilösning migrerats till Aastras IP-telefoniplattform MX-ONE som är integrerad med HP Networking. Telefonin ligger därmed integrerad i HPs Networkingserver och inte, som i normala fall, på en egen server för telefoni.

Lösningen ger Telge AB tillgång till högkvalitativ telefoni, både vad det gäller samtalskvalitet och utbud av tilläggstjänster. Telge AB får även en mer lätthanterlig lösning eftersom den nya plattformen bland annat kräver färre hårdvaruenheter i form av färre servrar och växelskåp.

- Datametrix vann upphandlingen då de erbjöd oss den mest kostnadseffektiva lösningen. Vi känner oss trygga med Datametrix som vår nya partner då de även besitter hög kompetens gällande Aastras lösningar och vi får en stabil lösning med de tekniska fördelar vi behöver, säger Hans Höglund, Telefoniansvarig på Telge AB.

Plattformen är en integrerad lösning där telefonimjukvaran från Aastra är installerad på HPs nätverksserver. Lösningen består av bland annat IP-telefoniplattform, hänvisningssystem, röstbrevlåda och Contact Center för Telge ABs ca 800 användare och 76 Contact Center-agenter.

- Att Telge AB valde Datametrix som leverantör av sin nya kommunikationsplattform är ett bevis på att vi nu även är en av de ledande integratörerna av Aastras lösningar, säger Peter Andersson, VD på Datametrix Integration.