Det är självklart att ett företags kunder ska få ett bra första intryck av verksamheten. Lika viktigt är det att anställda får en bra start på dagen och att de som ringer växeln får ett trevligt bemötande. Nu är det dags att lyfta fram dem som gör jobbet. Mobiloperatören 3 utlyser därför tävlingen ”Sveriges bästa reception 2010”.

Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck lyder en gammal sanning. Det gäller i högsta grad för en reception som ofta är en blivande kunds första kontakt med ett företag. Tyvärr får receptionisterna sällan den uppmärksamhet de förtjänar. Det vill 3 nu ändra på. Under hösten riktas därför strålkastarljuset mot receptionerna runt om i Sverige och 3 kommer att leta tills dess att de hittat Sveriges bästa reception.  I tävlingen kommer 3s egen reception spela en nyckelroll. De egna receptionisterna kommer att vara aktiva när det gäller att nominera kollegor på andra företag runt om i Sverige till tävlingen.

­- Vi vill sätta fokus på det viktiga arbete som varje dag görs i en reception – utan företagen stannar Sverige, och utan receptionisterna stannar företagen, och det vill vi visa med den här tävlingen, säger Nicholas Högberg, vice vd 3

De nominerade företagen anmäler sig senast 15:e oktober på tävlingens kampanjsajt www.tre.se/reception2010, där de motiverar varför just deras reception borde vinna. På tävlingssajten ska de tävlande företagen sedan locka röster till sin egen reception med hjälp av Twitter och Facebook. På Facebook kommer 3s receptionister också se till att det finns aktuell information om tävlingen.

- Att jobba i en reception idag är en roll som förändras i takt med snabba utvecklingen av mobiltelefoni. Idag är en reception till exempel inte alls lika knuten till en fysisk plats som tidigare, utan allt fler väljer att arbeta parallellt med andra uppgifter och hantera reception och växel ”på språng” via funktioner som idag finns i mobiltelefonen, fortsätter Nicholas Högberg.

De tio receptionerna som lockat flest röster går vidare till finalen där de kommer att bedömas av en jury som består av Anders Timell, krögare och radioprofil, TV4:s chef för kundservice Gabriella Watz, och 3s vice vd Nicholas Högberg.

Sveriges bästa reception kommer att presenteras på en gala som hålls den 18:e november i 3s egen reception. Det vinnande företaget belönas med mobil växel från 3 kostnadsfritt under två år, och receptionisterna i den vinnande receptionen får smartphones från Apple och Sony Ericsson. Dessutom har alla tävlande chans att vinna biljetter till Ladies Night 2010.